Praca z piosenka na angielskim dla dzieci

Praca z piosenką na angielskim dla dzieci

Nie lubię piosenek w podręcznikach. Są one moim zdaniem mało atrakcyjne i często bez wizualnej ich części. To utrudnia zrozumienie treści piosenki dzieciom. Dodatkowo, mając kurs dwa razy w tygodniu, nie mam czasu na tłumaczenie piosenek. Chcę skupić się na mówieniu po angielsku i nie chcę przechodzić na język polski. Dlatego na moich lekcjach używam tylko piosenek wyświetlanych na tablicy interaktywnej, w formie mini teledysków, oczywiście najczęściej z YouTube. Znalazłam tam całą masę atrakcyjnych dźwiękowo i rytmicznych filmików „na czasie”. Ostatnio podzieliłam je na tematyczne playlisty, które znajdziesz na moim kanale Igraszki Językowe.

Nie lubię też, kiedy dzieci śpiewają piosenki i nie wiedzą, co śpiewają. Co więcej, dla mnie śpiewanie nie jest wcale takie istotne. Ja traktuję piosenki jako krótkie filmiki, które mają motywować moich słuchaczy, do wypowiedzi pełno zdaniowych. To taki „listening” dla najmłodszych. Dlatego chciałabym tutaj przedstawić moje pomysły na ćwiczenia do piosenek z treścią audiowizualną, które sprawią, że dzieci będą mówiły po angielsku.

Praca z piosenką – czego potrzebujesz?

Lubię ćwiczenia, do których praktycznie wcale nie muszę się przygotowywać, a są bardzo efektywne. Jedyne co do tego potrzebuje, to filmik z YouTube pasujący do tematu, który akurat przerabiam i karty obrazkowe, których używałam już wcześniej do wprowadzenia tematu. Reszta to tylko pomysły na to co z nimi zrobić.

Jak „śpiewać”, żeby dzieci mówiły?

  1. Po wprowadzeniu tematu z podręcznika za pomocą flashcards, wyszukuję piosenkę, która będzie pasowała mi tematycznie i zawierała większość, ale nie wszystkie, słowa, które wprowadziłam.
  2. Następnie rozkładam karty w zasięgu ręki dzieci (dzieci zazwyczaj siedzą przed tablicą na macie) i puszczam pierwszy raz piosenkę. Kiedy w piosence pojawia się wprowadzane słówko, wymawiam je głośniej i pokazuję na kartę.
  3. Kiedy słuchamy piosenki drugi raz, dzieci naśladują to, co przed chwilą robiłam ja. Akcentują głośniej rozpoznane na kartach słowa i wskazują paluszkiem na odpowiedni obrazek lub podnoszą go do góry.
  4. Po dwukrotnym już przesłuchaniu piosenki, segregujemy karty. Na jedną kupkę kładziemy karty ze słówkami, które pojawiły się w piosence, nazywając je oczywiście pełnym zdaniem. Na drugiej kładziemy te, których w piosence nie było. Te też nazywamy.
  5. Następnie bierzemy te karty, które w piosence się pojawiły i puszczamy piosenkę kolejny raz. W jej trakcie dzieci układają karty w kolejności, w jakiej pojawiają się w piosence. Po zakończeniu piosenki, dzieci nazywają kolejno obrazki, używając wypowiedzi pełno zdaniowych.

W starszych grupach wiekowych, po zakończeniu tego zadania dzieci wykonują jeszcze dwa kolejne ćwiczenia.

Najpierw porównujemy obrazki, które mamy na kartach z tymi w piosence np. Ten dom jest czerwony. Tamten dom jest niebieski.

Ćwiczenie drugie: opisujemy co po kolei działo się w piosence używając konstrukcji gramatycznych znanych już dzieciom.

Praca z piosenką – kilka lekcji

Nie zawsze wszystkie te ćwiczenia pojawiają się na jednej lekcji. Jeśli temat (Unit) trwa np. 4-5 lekcji, rozdzielam sobie te ćwiczenia na różne lekcje, a niektóre powtarzam nawet kilka razy. Po paru lekcjach dzieci znają i rozumieją piosenkę. Nie trzeba jej tłumaczyć, czy jakoś specjalnie kłaść nacisku na jej śpiewanie. Nie każde dziecko też lubi lub umie śpiewać, a może po prostu się wstydzi. Dla mnie ważne jest zrozumienie treści i wypowiedzi pełno zdaniowe, bo przecież jesteśmy szkołą językową, a nie muzyczną. Piosenka to środek audiowizualny mający motywować do mówienia.

Listy piosenek na kanale You Tube Igraszki Językowe

Jeśli doczytałaś do końca, to mam dla Ciebie niespodziankę. Na kanale YouTube Igraszki Językowe znajdziesz moje playlisty piosenek dla dzieci podzielone tematycznie. Są to sprawdzone propozycje, w których występują istotne słówka z danej kategorii. Jestem pewna, że niektóre znasz. Może zaskoczę Cię też nowymi propozycjami. Proszę wciśnij SUBSRYBUJ – będę wiedziała, że przeczytałaś mój artykuł do końca i korzystasz z moich polecajek.

Jak Ci się podobał mój post?

Kliknij na tyle serduszek na ile oceniasz ten post!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba osób, które głosowały 6

Ten post nie ma jeszcze oceny! Bądź pierwsza!

Skoro podbał Ci się mój post ...

Obserwuj Igraszki w social media - tam znajdziesz więcej inspiracji!

Przykro mi, że post nie spodobał Ci się za bardzo...

Postaram się poprawić coś na przyszłość!

Powiedz mi, jak uważasz - co mam poprawić?